Sejarah Sekolah Kebangsaan Bukit Gemuruh (JHEOA)

Latar belakang masyarakat sekitar Kg. Bukit Gemuruh 
   Masyarakat Orang Asli sekitar Sekolah Kebangsaan Bukit Gemuruh (JHEOA) terdiri daripada suku kaum Melayu Asli iaitu suku bangsa Semelai. Terdapat bukti arkeologi yang menunjukkan kaum Semelai ini telah menetap di sekitar Tasek Bera di Daerah Bera Pahang ini sejak lebih 600 tahun.(Gilbert Almedia,2002). Sebelum berlakunya darurat, penempatan masyarakat kaum Semelai adalah secara bertaburan di sekitar Tasek Bera, Sungai Triang, Paya Besar, dan Paya Badak. Terdapat juga masyarakat kaum Semelai yang menetap di sepanjang sempadan Negeri Pahang dan Negeri Sembilan. Bagi kaum Semelai yang berada sekitar sungai Bera, mereka telah membuka penempatan baru iaitu Kampung Bukit Gemuruh. Sebelumnya tempat ini telah pun dikenali sebagai bukit gemuroh kerana didapati waktu-waktu yang tertentu di kawasan ini mengeluarkan bunyi yang bergemuruh, bunyi tersebut datangnya dari sebatang anak sungai yang mengalir di kawasan tersebut.
   Setelah diduduki maka penduduk bersepakat memberi nama Kampung Bukit Gemuruh. Pada peringkat awalnya,hanya 30 ahli keluarga sahaja yang menetap di Kampung Bukit Gemuruh dan jumlah ini bertambah dari setahun ke setahun. Kini melebihi 80 ahli keluarga menetap di sini yang dipimpin oleh seorang Tok Batin (Batin Johari). Penduduk Kg Bukit Gemuruh masih terikat dengan pantang larang dan adat resam serta budaya yang telah diwarisi turun-temurun.

Sejarah Kewujudan Sekolah Kebangsaan Bukit Gemuruh.
   Pendidikan awal bagi masyarakat orang asli di sini telah bermula sejak tahun 1974 lagi, dengan terbinanya pondok kecil pertama yang telah dibangunkan secara gotong-royong oleh masyarakat setempat dengan bantuan Jabatan Hal Ehwal Orang Asli (JHEOA) daerah Temerloh. Pada tahun 1977 pihak JHEOA dengan kerjasama masyarakat kampung telah bergotong-royong menambah sebuah lagi bangunan sekolah beserta 2 unit rumah guru di atas tanah seluas seekar yang didermakan oleh Batin Han. Pada tahun 1974, seramai 23 orang murid mendaftar bagi memulakan sesi persekolahan pertama di sekolah ini. Dengan bantuan seorang tenaga pengajar iaitu Encik Othman bin Mali (salah seorang Pembantu Luar Bahagian Pendidikan JHEOA), sesi pengajaran dan pembelajaran dapat dilaksanakan. Bilangan murid ketika itu hanya melibatkan dua buah kampung sahaja iaitu Kampung Bukit Gemuruh dan Kampung Paya Buloh. Sistem persekolahan hanya setakat tahun 3 sahaja (tahap satu) ,manakala untuk tahap dua murid akan bersekolah di SK Bukit Rok (20km dari Bukit Gemuruh). Ini kerana terdapat kemudahan asrama di situ yang dapat menampung bilangan pelajar dan akhirnya dapat membantu anak-anak Orang Asli menerima ilmu sama seperti kaum lain. 
   Apabila pengambilalihan sekolah dari Jabatan Hal Ehwal Orang Asli(JHEOA) kepada Kementerian Pendidikan Malaysia, arus pendidikan di Kampung Bukit Gemuruh telah mula menampakkan perubahan. Bilangan murid semakin bertambah dan dalam data terkini 2013 murid di SK Bukit Gemuruh telah mencapai kepada 127 orang dan terdapat 17 orang murid lagi di kelas Pra sekolah. Hakikatnya, perpindahan sekolah dari bangunan lama yang tidak selesa ke bangunan sekarang yang jauh lebih baik, sesuai dengan perkembangan zaman. Pada Januari 2004 bangunan yang serba lengkap ini telah digunakan sepenuhnya dengan kemudahan yang dapat membantu anak-anak orang asli di sini belajar seperti di tempat lain yang lebih selesa.

No comments:

Post a Comment